Suomessa on erittäin helppo erottua estradilla positiivisesti edukseen. Vaikuttava esiintyminen ja kuulijoita koukuttavien esitysten rakentaminen on taitoja jotka voi oppia kuka tahansa. Minä olen sen omin silmin nähnyt nyt jo tuhansia kertoja. Istuttuani seminaarissa, jossa kuuntelin peräjälkeen 12 puhujaa, 20 minuuttia kestänyttä puhetta inspiroiduin kirjoittamaan 10 vinkkiä.

1.    Kuulijoita on n. 1500, tai mikä salin koko milloinkin on – se ei ole sinulle yllätys ja me tiedämme sen myös – aloita siis puheesi jollakin muulla lauseella…

2.    Jos esiintyminen jännittää, se on ihan normaalia, kerro se läheisillesi ennen estradille tuloa, älä meille. Me odotamme pointtejasi, jotka saa meidät pohtimaan. Emme halua sääliä sinua sillä olet itse hakeutunut / suostunut puhujaksi.

3.    Muista, että 3 ensimmäistä minuuttia on tärkeimmät, mistä siis haluat jäädä mieleen? Anna meille syy kuunnella puheesi loppuun. Mieti etukäteen mitä haluat meidän kuulijoiden kertovan esityksestäsi ja asiantuntijuudestasi eteenpäin.

4.    Kuulijoiden osallistuttaminen ja vuorovaikutuksen rakentaminen puheen aikana on hyvä juttu MUTTA jos huomaat edellisten puhujien käyttäneen jotakin kikkaa, ei kannata toistaa sitä itse. Lisäksi jos kuulijat ovat seminaarissa päivän pimeähkössä salissa, niin mietippä tarkkaan, onko nukahtamista tukevat harjoitukset hyvä idea?

5.    Suunnitellessasi esitystä ajattele miten kuulijat voisivat hyötyä puheestasi? Testaa puhettasi ennen tilaisuuteen tuloa kriittisillä kuulijoilla, jotta saat palautteen, olisivatko he maksaneet puheesi tarjoamista vinkeistä… Hyvien esitysten tekeminen voi viedä tuplasti aikaa, avun saaminen viestin kirkastamiseen voi maksaa, mutta mieti miten huikea fiilis sinulle tulee, jos kuulijat ovat ihan liekeissä? Mieti jos puheesi muuttaisi jonkun henkilön ajatuksen, toiminnan tai tuplaisi sinun seuraavan vuoden liikevaihdon? Entä jos näin myönteisiä asioita ei tapahdu, mitkä seuraukset sillä on?

6.    Panosta esitysmateriaalien visuaalisuuteen ja nosta vain tärkeimmät pointtisi yksi asia kerrallaan yhdelle sivulle. Kirjoita tilaisuuden teknikoille ohjeet, miten haluat esityksesi näkyvän sillä muutoin esityksestäsi ei ole hyötyä. Pyydä apua, jos oma silmäsi ja kätesi ei tiedä mikä on selkeän tyylikästä. Mainostoimistoja, graafikoita ja automaattisesti esityksestäsi upeita tekeviä pohjia löytyy kyllä netistä vaikka kuinka paljon. Kurkkaa miten canva.com -sivuston työkalu voisi sinua auttaa.

7.    Tunnista esiintymistyylisi videoimalla jokin esityksesi ja nauhoita puheääntäsi. Jos äänesi on samettinen ja rauhoittava, opettele toinenkin saundi, jossa on enemmän potkua, sillä muutoin unetat yleisösi. Jos huomaat esiintymistyylisi olevan pysähtynyt tai hermostunut, kokeile vaihdella energiaasi ja liikkumistasi esityksesi sisällön kanssa samassa tahdissa. Paikoillaan seisominen tai lavalla jatkuvasti ravaaminen ei kumpikaan yksinään toimi, mutta aika ajoin paikan vaihtaminen ja välillä pysähtyneenä puhuminen ovat erinomainen yhdistelmä. –Pidä kuulijat hereillä tavalla tai toisella!

8.    Halutessasi opettaa kuulijoita etsi opetustasi tukevaa tietoa ja tutkimuksia, jotta oppisi merkitys vahvistuisi. Jos opetuksesi perustuu omiin ajatuksiisi ja kokemuksiisi niin korosta sitä esittäessäsi. Näin ymmärrämme, että seisot totuutesi kanssa selkä suorassa ja haastat kuulijat kokeilemaan sinun oppejasi tämän vuoksi. Minun yksi suurista totuuksista, opeistani on (jolle ei tietääkseni löydy muuta tutkimustietoa kuin kokemukseni siitä, että tämä tekniikka toimii) se, että jos seisot jatkuvasti estradilla varpaat 100% kohti kuulijoita sinun on mahdotonta jäädä lukemaan esitysaineistoasi. Lukukoneita nimittäin näkee niin paljon asiantuntijaesityksiä katsellessa. Haastan sinut kokeilemaan! Voit tehostaa varvastekniikkaa niin, että pidät aina toisen olkapään esitysaineiston edessä, näin olet estradilla aina kuulijoitasi, et esitysaineistoasi varten…

9.    Esityksesi viimeinen sivu on paras ja viimeinen hetki korostaa tärkeintä pointtiasi, haastaa kuulijat toimintaan ja jättää erinomainen muistijälki kuulijoille. Kiitä siis kuulijoitasi sanomalla, älä kirjoittamalla. Tee esityksestäsi niin ponteva, vaikuttava ja mielenkiintoinen että kuulijat googlettavat yhteystietosi – älä luulekaan, että sähköpostiosoitteesi ja puhelinnumerosi napataan viimeiseltä sivulta ylös!

10. Jos olet puhujana tilaisuudessa, johon kuulijat ovat ostaneet pääsylipun, tarjoa heille esityksesi aikana jokin ilmainen lahja, e-kirja, video tai jokin mikä aktivoi puheesi sisällön pohtimista jatkossakin. Tuotteesi, vaikkapa kirjasi napakka markkinointi on tehokasta vasta sitten ja vain heille, jotka kaipaavat lisää tietoa juuri sinulta, siis markkinoi vasta kun he lataavat tarjoamasi ilmaisen lahjan. Älä siis käytä arvokasta puheaikaasi tuotteesi, palvelusi tai vaikkapa kirjasi myymiseen missään vaiheessa esitystä, sillä emme tulleet ostamaan vaan hakemaan oivalluksia, ideoita ja inspiraatiota.

Loista persoonallasi, asiantuntijuudellasi, inspiroi näkemyksilläsi, herättele meitä oivaltamaan – me kyllä ostamme sen jälkeen myös palveluitasi ja luemme kirjojasi ja löydämme sinut myöhemmin!

Niina Sainius, niina@esiintymisvalmennus.fi tai 040 569 3939.

Julkaistu 18.11.2019 LinkedIn-artikkelinani https://www.linkedin.com/pulse/10-vinkki%25C3%25A4-kuinka-seminaarista-luodaan-suosittelujen-arvoinen-niina/?fbclid=IwAR0gvaTaLAkFZ4wO-BYofWhMbL3lCHzJY3gYTkewcroloTiXGffi7KC8x54

Comments

comments