Ääneen lausutuilla unelmilla ja tavoitteilla on tapana toteutua ainakin pieni pala kerrallaan.

Megatavoitteeni yrittäjäurallani on saada esiintymisvalmennus peruskoulun opintosuunnitelmaan. Tällä viikolla Kustannusosakeyhtiö Otavasta otettiin minuun yhteyttä. He kysyivät saisivatko sisällyttää vinkkivideoni YouTubesta peruskoulun oppimateriaaleihin! Video tulisi sisältymään opettajille ja opiskelijoille suunniteltuun digikirjan osioon, jossa käsitellään vaikuttavaa puhumista! JES! Olivat kuulemma testanneet videon toimivuutta käsikirjoitustiimissä ja suunnittelevat nyt luvan saatuaan videon pohjalta harjoituksia.

Uskalla tulla ”ammatillisesti tyrkylle”

Kyseessä on minun ensimmäinen ammatillinen video, jonka laitoin YouTubeen vuosia sitten. Sen valmistuttua pidin sitä vuoden pöytälaatikossa kun minusta se oli ihan liian simppeli enkä pitänyt sitä markkinointiin sopivana. Unohdin, että video oli tarkoitettu antamaan vinkkejä ihan tavallisille ihmisille – ei saman alan kouluttajille tai viestintää opiskeleville.

Julkaistuani videon aloin saamaan tarjouspyyntöjä parin viikon kuluttua huomattavasti enemmän kuin ennen. Ja sama video tuo niitä edelleen… Tämän videon oltua YouTubessa muutkin alan kouluttajat alkoivat tekemään vinkkivideoita markkinointivideoiden sijaan.

Onhan sinulla jo julkisesti löydettävissä laadukas, näppärä ja persoonasi hyvin esille tuova video, mieluummin useampikin? Minun kyseistä videotani on katsottu jo/vain n. 6000 kertaa. Kaiken kaikkiaan videoitani on katsottu tänään yhteensä 31 435 kertaa. Tämä siis tarkoittaa minulle, että yli 30 000 ihmistä on ollut kiinnostunut esiintymisestä ja mahdollisesti siinnä kehittymisestä. Ja mikä parasta he ovat tutustuneet minuun ja palveluihini.

Asiakkaani ostavat valmennukseni ennen kuin kohtaamme

Olen kysellyt mistä ja miten asiakkaani ovat minut löytäneet ja miksi he luottivat minun osaamiseeni. Vastaus on ollut nyt viimeiset kolme vuotta sama ”olemme kartoittaneet alan tarjoajat Googlesta, YouTubesta, somesta ja yritysten nettisivuilta ja niiden kautta vakuutit meidät parhaiten kun pystyimme tutustumaan sinuun ja kerroit referenssisi”. Luonnollisesti myös valmennuksissani olleiden suositukset ovat olleet huikeasti apuna. Lisäksi asiakkaani ovat sanoneet että videoiden kautta he ovat arvioineet että olen ns. oikea tyyppi heidän organisaatiolle. Nämä videoni ovat siis myyneet minut monesti heille jo ennen kuin kohtasimme – on aika mukava aloittaa yhteistyöneuvottelut kun on jo tullut valituksi 😉

Minun brändini ja viestintäni tavoite on antaa etsijöille mahdollisimman aito kuva itsestäni ja valmennukseni sisällöstä. Olen rento ja iloinen powerleidi, joka tekee työtään intohimosta ja sydämellään. Minulta saa myönteisyyden kautta yksilöllisesti ravistelevan ja rohkaisevan esiintymisvalmennuksen, joka antaa selkeitä ja simppeleitä askelmerkkejä ja työkaluja vaikuttamiseen. Onnekseni olen usein onnistunut lunastamaan lupaukseni.

Kilpailu on koventunut ja kovenee edelleen

Aloitin 15 vuotta sitten ensimmäisenä suomalaisena esiintymisen taitoihin keskittyneenä kouluttajana, joka otti käyttöön esiintymisvalmentaja-tittelin. Silloin kilpailija-analyysin tuloksena Etelä-Suomessa oli vain muutama toimija. Ja nekin olivat isoja koulutusorganisaatioita. Googlesta löysin silloin yhden sivullisen linkkejä. Nyt tilanne on ratkaisevasti toisenlainen. Pelkästään täällä Helsingin suunnalla löytyy Googlen kautta yli 3 sivua palveluntarjoajia. Niin näyttelijät, toimittajat, juontajat, eri asioiden kautta yleiseen tietoisuuten ponnahtaneet julkkikset, yritysjohtajat kuin viestintätieteilijätkin ovat nykyisin esiintymisvalmentajia ja vuorovaikutuskouluttajia. Yksi syy on varmasti se, että kysyntä on kasvanut ja toisaalta epävarma työtilanne monilla aloilla on pakottanut ammattilaisia keksimään tapoja ansaita elantonsa.

Kilpailu lisää sinnikkyyttä

Nälkä pakottaa miettimään elantoa jatkuvasti uudestaan. Kiitollisuuden määrä kasvaa jokaisen asiakkuuden myötä. Voisi ajatella että olen onnekas kun olen saanut leipäni näin jo 15 vuoden ajan, auttamalla ihmisiä ympäri Suomen – sanon kuitenkin että olen sinnikäs.

Sinnikkyys on sitä, että kestää epävarmuutta kun kalenterissa on ”mustia-aukkoja”. Sinnikkyys on sitä, että uskoo omaan tapaan tehdä työtä kun näkee että se tuottaa tulosta. Sinnikkyys on sitä, että lähtee sunnuntai-iltana työreissulle Sipoosta Rovaniemen kautta Ouluun, Leville, Joensuuhun ja takaisin Helsinkiin saman viikon aikana… Sinnikkyys on sitä, että keskittyy jokaisen osallistujan tarpeisiin ja valitsee sanansa ja tavan jolla juuri hän saisi parhaan mahdollisen tuen kehitykseensä. Sinnikkyys on sitä, että selviytyy yksin yrittäjyyden velvoitteista, kirjanpidosta, veroista jne. Sinnikkyys on sitä että uskoo että töitä riittää kun vain tekee joka kerta parhaansa.

Tavoitteita on oltava, jotta tietää milloin on onnistunut

Kiitos 1. videoni valmistumiseen osallistuneet Minna DNA:lta, Kikka ja Taneli, YouTube:n perustajat ja Kustannusosakeyhtiö Otava – uskon edelleen että esiintymisvalmennus tulee olemaan osa peruskoulun opintosuunnitelmaa 1.-9. -luokkalaisille minun elinaikanani!

Lisäksi suosittelen teille kaikille yrittäjille satsaamaan videoihin, jotka löytyvät YouTubesta. Minun nykyinen yhteistyökumppanini videoiden tuotannossa on Jimi Heikkinen kumppaneineen http://tanssivatsudet.fi. Suosittelen!

Sinnikästä alkanutta vuotta sinulle toivottaen,

Niina

Comments

comments


Notice: Undefined variable: default in /home4/puhujapa/esiintymisvalmennus.fi/wp-content/plugins/divi-footer-editor/includes/functions.php on line 82